صفحه اصلی / سلامت / تغذیه / همه چیز درباره جینسینگ
همه چیز درباره جینسینگ

همه چیز درباره جینسینگ

همه چیز درباره جینسینگ

همه چیز درباره جینسینگ

جینسینگ چیست؟

جینسینگ Ginseng یک گیاه بومی شرق آسیا و شمال آمریکاست.
این گیاه ساقه کوتاه، برگ های پهن، میوه ای شبیه تمشک و ریشه قطوری دارد. (بیش از ۲ سانتی متر)
که ریشه آن خواص دارویی بسیاری دارد. و از زمان های بسیار قدیم به عنوان “گیاه جوانی” شناخته شده است.
مردم کره و چین و همین طور سرخ پوست های آمریکا از این گیاه برای کاهش خستگی، افزایش انرژی بدن و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

همه چیز درباره جینسینگ

خواص جینسینگ

• بهبود فعالیت حافظه
• افزایش شادابی و نشاط
• افزایش قدرت تحمل و پایداری
• از بین بردن استرس
• مقابله با پیری و عوارض آن
• تقویت سیستم ایمنی بدن
• تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن
• جلوگیری از سردرد
• بهبود بی خوابی و بد خوابی
• كاهش عوارض یائسگی
• برطرف ساختن یا بهبود مشكلات جنسی
• رفع خستگی، ضعف و بی حالی
• افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی
• تنظیم فشار خون (كاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)
• تنظیم سطح قند خون بدن
• مقابله با افسردگی
• سم زدایی بدن
• بالا بردن تحمل بدن در مقابل گرسنگی
• تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان
• کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان
• از مؤثر ترین مواد جهت تسریع روند بهبود آسیب های ناشی از تابش های رادیواکتیو
• بهبود فعالیت کبد به دلیل وجود نیمه هادی ژرمانیوم در ریشه گیاه جینسینگ و افزایش اثرات دی هیدروژنی آن
• پیشگیری از بروز بیماری های ریوی و ایجاد تومور ها با مصرف جینسینگ و نوشیدن چای آن

نحوه مصرف جینسینگ

اول از همه اینکه این گیاه رو بیش از اندازه مصرف نکنید! و حتما قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید!
به نظر برخی از محققان مصرف ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم جینسینگ در روز کافیست.
و اینکه بهتر است در مصرف جینسینگ به خودتان استراحت بدهید.
مثلا بعد از ۲ هفته که مصرف کردید، ۲ هفته مصرف را قطع کنید و استراحت بدهید.

معمولا برای مصرف جینسینگ ریشه خشک شده آن را پودر می کنند و به تنهایی یا با مواد دیگر مصرف می کنند اما راحت ترین و بهترین نحوه مصرف آن دم کردن چای جنسینگ است.
و حتی می توانید کپسول آن را از داروخانه ها تهیه کنید.
برای نرم شدن ریشه، آن را داخل آب بجوشانید یا در ماکروفر گرم کنید ( مواظب باشید نسوزد) و بعد آن را برش دهید و با عسل میل کنید.

برای تقویت حافظه: هر روز ناشتا و به مدت ۴۵ روز یک عدد کپسول ۳۰۰ میلی گرمی جینسینگ مصرف کنید.

برای تقویت قوای جنسی: روزانه ۱ گرم ریشه‌ی خشک جینسنگ را در سوپ یا غذاهای دیگر بریزید. بیش از ۳ ماه
مصرف نکنید.

برای پیشگیری از چین و چروک در افرادی که پوست خشکی دارند:
هر روز ۱ عدد کپسول حاوی ۱۵ میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک جینسینگ، ۱۵ میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک جینکو و ۱۵ میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک گیاه بومادران بخورید. بیش از ۳ ماه مصرف نکنید.

برای جلوگیری از ریزش موها: یک قطره عصاره‌ی روغنی جینسینگ،۱ قطره عصاره‌ی روغنی گیاه رازک، ۱ قطره روغن سویا و ۱ قطره روغن ذرت را به شامپویتان اضافه کرده و موهایتان را با آن بشویید. اجازه دهید این شامپو به مدت ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند و سپس شستشو دهید. مدت زمان این دوره‌ی درمانی ۳ ماه است.

همه چیز درباره جینسینگ

تهیه چای جینسینگ

مقداری آب را بجوشانید، ترجیحا در ظرفی که فلزی نباشد، ظروف لعابی و چینی و یا پیرکس مناسب هستند.
حدود ۱ تا ۳ گرم ریشه خشک جینسینگ که آسیاب کرده اید را اضافه کنید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با شعله کم بجوشد. این چای را ولرم بنوشید.

همه چیز درباره جینسینگ

از کجا تهیه کنیم؟

بهتر است ریشه سالم گیاه جینسینگ را از عطاری های بزرگ و معتبر تهیه کنید و خودتان آن را آسیاب کنید. البته برای اینکار از دستگاه های قوی استفاده کنید زیرا ریشه خشک این گیاه بسیار سفت است.
اگر می خواهید از کپسول آن استفاده کنید حتما آن را از داروخانه ها تهیه نمایید.

 

بهترین نوع جینسینگ کدام است؟

بهترین نوع آن، جینسینگ کره ای یا چینی است. و جینسینگ کشور های دیگر معمولا کیفیت پایین تر و قیمت ارزان تری دارند.
از نظر دارویی فرقی بین جینسینگ قرمز و جینسینگ سفید نیست. در واقع جینسینگ ابتدا سفید است و بعد طی مراحل خشک شدن رنگ آن تیره تر میشود.

همه چیز درباره جینسینگ

عوارض جینسینگ و موانع منع مصرف آن

اول اینکه گیاهان دارویی باید به طور منظم مصرف شوند در غیر این صورت شما نتیجه دلخواهتان را نمی بینید!

زنان باردار و شیرده نباید جینسینگ مصرف کنند! (جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می کند)
مصرف این گیاه برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.

از عوارض جینسینگ:
سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، بی نظمی در ضربان قلب، تحریک پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون دماغ

افراد زیر نباید به مدت طولانی جینسینگ مصرف کنند:
مبتلایان به فشار خون بالا
بیماران قلبی
مبتلایان به اندومتریوز
افراد مبتلا به شیزوفرنی
افراد مبتلا به دیابت (باید مراقب افت قند خون باشند)
افراد مبتلا به بی خوابی

کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند.
همچنین باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود.

 

تهیه شده توسط مجله اینترنتی سیمین بانو

منابع:

http://www.vegannews.ir
http://www.tebyan.net

درباره سیمین بانو

سردبیر مجله اینترنتی سیمین بانو | لیسانس مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی و علاقه مند به حوزه ی IT

این مطالب را نیز ببینید!

اهمیت ورزش و تغذیه مناسب در سنین رشد

اهمیت ورزش و تغذیه مناسب در سنین رشد

برخی از ما انسان ها با فکر کردن به اندام و هیکل خود، حسرت این موضوع را می خوریم که چرا در گذشته ورزش نکردیم یا فلان کار را انجام ندادیم. به عقیده من، این فکر تا حد زیادی درست بوده و شما می توانستید با غذای مناسب و ورزش در دوران گذشته تان تا حد زیادی تغییر کنید. اما درصد قابل توجهی هم ازین موضوع به ژنتیک انسان ها بستگی دارد.

2 دیدگاه‌ها

  1. زیادش ضرر داره؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *