صفحه اصلی / سلامت / تغذیه / کدام مکمل بدنسازی بهتر است (۱)
کدام مکمل بدنسازی بهتر است (1)

کدام مکمل بدنسازی بهتر است (۱)

کدام مکمل بدنسازی بهتر است (۱)

سلام دوستان عزیز
دلا هستم، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد تغذیه ورزش.

سعی میکنم مطالب مفید و معمول رو که این روزا بیشتر به گوشمون میخوره و مفید هستند رو با شما به اشتراک بزارم.

همونطور که میدونیم اخیرا استفاده از مکمل های ورزشی بین ورزشکارا و حتی افراد غیر ورزشکار خیلی باب شده
اما متاسفانه نظارتی بر اینکه چه مکملی، چه مقدار مصرف بشه و اینکه اصن فرد مجاز به استفاده از اون مکمل خاص هست یا نه انجام نمیشه

کدام مکمل بدنسازی بهتر است (1)
به همین دلیل میخوام طی چند پست، تعدادی ازمکمل های ورزشی که رایج و برای استفاده مجاز هستند رو بهتون معرفی کنم :

۱- کراتین:

استفاده جهت ریکاوری پس از ورزش و همچنین استقامت عضلانی.

نام رایج دیگر: کراتین مونو هیدرات، کراتین سیترات
به طور طبیعی در گوشت و ماهی وجود دارد. در کبد و پانکراس انسان، از آمینواسید های آرژنین، گلایسین و متیونین ساخته می شود.
حدودا ۹۵% کراتین در عضلات به شکل فسفوکراتین ذخیره می شود.
فسفوکراتین و کراتین منبع مهم تامین انرژی بدن هستند و جهت بازسازی مجدد ATP در طول تمریناتی که شدت بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.
کراتین تا به امروز یکی از پرفروش ترین مکمل های غذایی در بازار است.

کدام مکمل بدنسازی بهتر است (1)

مکانیسم عمل:

طی فعالیت های بی هوازی شدید که بین ۵ تا ۱۵ ثانیه طول می کشند، عضلات به فسفوکراتین برای تولید ATP نیاز دارند،
زمانی که فسفوکراتین بدن تخلیه شود، بدن مجبور است به راه های دیگری برای تولید انرژی تکیه کند که منجر به افت عملکرد می شود؛
اینجاست که مصرف مکمل کراتین به کمک بدن میاد و ذخایر فسفوکراتین را افزایش میدهد
و به عضلات کمک میکند تا شدیدتر و مدت طولانی تری به ورزش ادامه دهند.

دوز مجاز مصرف:

ورزشکاران در دوره بارگیری:
۰٫۳ گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن و پس از بارگیری روزانه ۳ الی ۵ گرم

اما برای مصرف طولانی مدت:
۴-۶ گرم روزانه

عوارض جانبی خاصی برای کراتین تشخیص داده نشده است.
تهیه شده توسط مجله اینترنتی سیمین بانو

درباره دلا

دلا هستم، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد تغذیه ورزش.

این مطالب را نیز ببینید!

اهمیت ورزش و تغذیه مناسب در سنین رشد

اهمیت ورزش و تغذیه مناسب در سنین رشد

برخی از ما انسان ها با فکر کردن به اندام و هیکل خود، حسرت این موضوع را می خوریم که چرا در گذشته ورزش نکردیم یا فلان کار را انجام ندادیم. به عقیده من، این فکر تا حد زیادی درست بوده و شما می توانستید با غذای مناسب و ورزش در دوران گذشته تان تا حد زیادی تغییر کنید. اما درصد قابل توجهی هم ازین موضوع به ژنتیک انسان ها بستگی دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *